Intervju med Nina Cathrine Johansen, Nestleder i HePla (Helsepersonell for Plantebasert Kosthold) og ernæringsfaglig rådgiver

Er det forsvarlig å oppdra barn som veganere? Dette er blitt et veldig kontroversielt tema i det siste, spesielt etter at the Royal Academy of Medicine of Belgium nylig har kommet med en uttalelse om at foreldre som tvinger sine barn til å spise vegansk kan risikere fengselsstraff. Vi i DiggBox har bestemt oss for å undersøke dette kontroversielle temaet nærmere.

I den forbindelse intervjuet vi Nina Cathrine Johansen, Nestleder i HePla (Helsepersonell for Plantebasert Kosthold) og ernæringsfaglig rådgiver. Her er et sammendrag av intervjuet.

Det er mange motstridende formeninger om det er sunt å oppdra barn som veganere. Er
vegansk kosthold sunt eller usunt for barn og hvorfor?

Det har vært noen oppslag i media om veganske barn som har vært sensasjonspreget og
unyansert. Slike oppslag gir kanskje inntrykk av at det er motstridende meninger om hvorvidt et
plantebasert vegansk kosthold er forsvarlig. Men i virkeligheten er det ikke stor faglig uenighet
om veganske kosthold kan gis til barn.

At et vegansk kosthold er helt trygt også for barn i alle aldre har vært anerkjent i en årrekke av
den amerikanske foreningen for ernæringsfysiologer- den største organisasjonen for fagfolk
innen ernæring i verden (The Academy of Nutrition and Dietetics).
Også den amerikanske foreningen for barneleger (The American Academy of Pediatrics) støtter
dette. Det samme gjør en rekke helsemyndigheter i mange land inkludert det norske
helsedirektoratet.

Et vegansk kosthold som er godt sammensatt har flere godt dokumenterte helsefordeler. Man
kan også få alle viktige næringsstoffer med enkle grep (og relevante tilskudd)
Hvorfor har det helsefordeler? Det er to hovedgrunner til dette.

1. Plantekost inneholder mange sunne plantestoffer som man ikke finner i animalske
matvarer.Dette er stoffer som kan beskytter mot og reduserer risikoen for å utvikle
livsstilsykdommer senere i livet. Et velbalansert vegansk kosthold inneholder flere slike
gunstige plantestoffer.

2. Når man ikke spiser animalske produkter vil man få langt mindre av mettet fett og noen
andre uheldige stoffer som vi vet gir økt risiko for flere sykdommer. Generelt er
fettvarianten som finnes i planter er langt sunnere for oss enn den som finnes i
animalske matvarer.
I tillegg vet vi at smak og matvaner er tillært og de vaner som vi tilegner oss i barndommen er
noe vi tar med oss videre i livet. At barn tidlig lærer å spise plantemat er en stor fordel.

 

Hvordan bør vegansk kosthold for barn være forskjellig fra vegansk kosthold for
voksne?

Kostholdet for barn bør sentreres rundt proteinrike matvarer som belgvekster (som bønner,
linser, erter eller soyaprodukter) og fullkornprodukter (som grøt , brød, pasta, byggryn, hirse og
havre). I tillegg bør de få grønnsaker (inkludert rotfrukter), frukt (bra for jernopptaket), sunt fett
(rapsolje, olivenolje, nøtteolje eller oljebaserte margariner, nøttesmør, avokado etc).
Kalsiumberiket plantedrikk som soya eller havremelk kan gis fra ett års alder (gjelder
også kumelk). Fra rundt 10 mnd. kan disse brukes i små mengder i matlaging.
Rismelk bør unngås for barn under 6 år. Det også er kjekt å vite at soyamelk inneholder mye
mer protein enn de andre plantemelkvariantene.

Hvilke kosttilskudd anbefaler du å gi til barn som spiser vegansk?

Barn må ta tilskudd av B12, jod og vitamin D. Omega 3 (DHA) fra marine kilder (algerolje) må
gis mellom 6- 24 måneder.

«Godt sammensatt vegetarkost kan dekke behovet for næringsstoffer for både voksne og barn i
alle aldre. Hvis du har et helt vegetarisk kosthold (vegankost) og ammer, trenger både du og
barnet tilskudd av vitamin B12, D-vitamin og jod. Algerolje inneholder omega-3-fettsyrer og kan
brukes i stedet for tran.» Fra Helsedirektoratets brosjyre MAT OG MÅLTIDER for spedbarn.

 

Hva er de viktigste fallgruvene for foreldre når det gjelder vegansk kosthold for barn og
hvordan unngå dem?

En vegansk /vegetarisk kost kan være både sunn og næringsrik – men det avhenger selvsagt
av hvilke matvarer man velger. Om du utelater alle de animalske matvarenei barnets kost må du
sette deg inn i hvordan disse kan erstattes med andre matvarer på en god måte.
Siden barn har små mager og ikke spiser så mye som oss er det viktig å planlegge slik at barna
får kaloririk og næringsrik mat.

Dette er ganske enkelt å få til ved å sentrere kosten rundt energirike matvarer som bønner,
linser, erter (og produkter av dette – som hummus, bønne- og linsepostei), soyaprodukter,
nøttesmør, finhakkede nøtter, samt grove kornprodukter og beriket plantemelk. Barn har også
behov for sunn fett fra ulike nøttesmør, avokado og planteoljer ( for eksempel raps, oliven,
nøtteoljer og lignende).

Det er viktig å inkludere enkelte matvarer tilsatt kalsium, som plantedrikker, og eventuelt andre
meierierstatninger.
For spedbarn er morsmelk, eller morsmelkerstatning, er den viktigste næringskilden i første
levehalvår og den nest viktigste matvaren i andre levehalvår.

Så lenge barnet følger sin vekstkurve er dette et godt tegn på at energi og proteininntak er
tilstrekkelig for veksten og utviklingen men man må kontakte lege om man mistenker at barnet
har næringsmangler eller sykdom, dette gjelder alle barn ikke bare veganske.

 

Hva er dine topp tre tips til foreldre som ønsker at deres barn skal følge et sunt vegansk
kosthold?

Tre grunnleggende prinsipper for sunt plantebasert kosthold for barn er som følger:
Tips 1. Hyppige måltider med kaloririk og næringstett mat
Tips 2. Velg jern- og kalsiumrike matvarer
Tips 3. Husk å gi relevante tilskudd

Hvordan ser dette ut i praksis?

 Sentrer kostholdet til barnet rundt jernrik plantemat som belgvekster (bønner, linser,
erter, soyaprodukter og produkter laget av disse) + korn og fullkornsprodukter (som
(jernberiket) grøt , brød, pasta, byggryn, hirse, havre). Disse matvarene gir godt med
næringsstoffer og kalorier, inkludert jern og protein.
Gi ca 2 måltider daglig med belgvekster og fullkornsprodukter
 I tillegg bør de få grønnsaker (inkludert rotfrukter) + frukt (bra for jernopptaket) men ikke
så mye at det fyller opp magen og går på bekostning av mer næringsstett mat som
belgvekster.
 Tilsett 1 ts rapsolje (eller annet sunt fett) i grøten, grønnsaksmosen og middagsmaten.
Bruk gjerne pålegg som avokado, hummus (med litt ekstra olje i) og nøttesmør.
Langkjedede omega-3-fettsyrer (DHA) gis som tilskudd i form av algeolje til barn under 2
år.
 Gi kalsiumberiket plantedrikk fra ett års alder. Soyamelk inneholder mye mer protein enn
de andre plantemelkvariantene. Man kan starte med små mengder plantemelk i
matlagingen (rundt 10 mnd). Obs. rismelk bør unngås for barn under 6 år.
 Aktuelle tilskudd til barn er B12, jod, vitamin D og omega 3 (DHA)(under to år).

 

Nina Johansen har mastergrad i samfunnsernæring fra OsloMet og har sertifisering i plantebasert ernæring fra T. Colin Campbell Center for Nutrition Studies, eCornell University. Hun har selv spist DiggBox: Vegansk kosthold for barn: Johansen Ninaplantebasert i mange år og har barn som spiser plantebasert. Nina har vært aktivt involvert i og er styremedlem i HePla siden 2014. Hun har i flere år jobbet med kostveiledning for vegetarianere og veganere, og har ogsåerfaring med kostveiledning for barn og ungdom.
Sammen med Tanja Kalchenko, lege har hun skrevet bok om plantebasert kosthold
(kommer i august/september). Boken vil blant annet gjennomgå hvorfor og hvordan man kan gi sunn plantemat til barn med praktiske næringsrike enkle oppskrifter og mange gode råd.